PTC kondigt Vuforia 6 aan, de nieuwste versie van haar bekroonde platform voor de ontwikkeling van augmented reality (AR). Vuforia 6 introduceert de VuMark, aanpasbare visuele code die ervoor zorgt dat elk product of object AR-ervaringen kan genereren. Vuforia 6 beantwoordt ook de groeiende vraag naar AR binnen ondernemingen door Microsoft HoloLens en Windows 10 tablets te ondersteunen.
Vuforia is ‘s werelds meest gebruikte platform voor AR-ontwikkeling. Met ondersteuning voor toonaangevende telefoons, tablets en brillen zijn meer dan 30.000 Vuforia-aangedreven toepassingen gelanceerd in de App Store en Google Play – en hebben geleid tot meer dan 275 miljoen geïnstalleerde apps. Vuforia ondersteunt ook een actief ontwikkelaars-ecosysteem met meer dan 250.000 geregistreerde ontwikkelaars en meer dan 30.000 projecten in ontwikkeling.
Vuforia democratiseert AR-ontwikkeling door eenvoudige oplossingen te bieden voor moeilijke problemen. Voor ontwikkelaars levert de Vuforia Engine geavanceerde “computer vision” technologie. Deze bepaalt de precieze 3D-locatie van bepaalde objecten binnen het gezichtsveld van de camera. Door deze locatie te gebruiken, kan een ontwikkelaar AR-inhoud creëren dat aan het ondergelegen object verankerd lijkt te zijn.
VuMark is een aan te passen visuele code die kan worden toegepast op een product of machine – handmatig met behulp van een sticker, of automatisch afgedrukt tijdens het productieproces.
Het is bedoeld om een gebruiker te laten zien dat AR-ervaringen beschikbaar zijn, zoals stap voor stap instructies voor montage, gebruik, reparatie of inspectie.
Bij het ontwikkelen van VuMark is speciaal rekening gehouden met ontwerpers. De VuMark Designer maakt het mogelijk voor gebruikers van Adobe Illustrator om VuMarks van bestaande graphics en brand assets te maken, zoals logo’s. Dit stelt hen in staat om VuMarks te maken die visueel aantrekkelijk zijn en tegelijkertijd elk type data kunnen dragen. Denk bijvoorbeeld aan een serienummer of URL.
“Het verbinden van de fysieke- en digitale wereld, evenals de content en content ontwikkelingstools om deze overgang te ondersteunen, is de volgende noodzakelijke stap voor de bedrijfsleven” zei Dan Shey, algemeen directeur en vice-president bij ABI Research. “Het lanceren van AR-ervaringen en zorgen voor een goede ervaring, afgestemd op een specifiek model, release-cyclus en/of asset ID zal de efficiëntie vergroten en fouten doen afnemen binnen de industriële omgeving. De integratie van VuMark met Vuforia Studio Enterprise positioneert PTC met haar productportfolio in het hart van deze convergentie en geeft klanten controle over hun branding.”
Zoals aangekondigd op Microsoft Build 2016, ondersteunt Vuforia Engine nu Universal Windows Platform (UWP) waardoor Unity ontwikkelaars bestaande Vuforia-projecten eenvoudig uit kunnen breiden naar de Microsoft HoloLens en tablets zoals de Surface Pro 4 en Surface Book.
Ontwikkelaars kunnen ook gebruikmaken van Microsoft Visual Studio om AR-functionaliteiten aan bestaande UWP-applicaties op tablets toe te voegen.
“We hebben net twee belangrijke mijlpalen bereikt tijdens onze missie om AR voor iedereen mogelijk te maken”, vertelt Jay Wright, president en general manager bij Vuforia. “Ten eerste hebben we met VuMark de weg vrij gemaakt voor productontwikkelaars en marketeers om AR-ervaringen aan elk product toe te voegen. En met ondersteuning voor Windows 10 en HoloLens creëren we nieuwe kansen voor ontwikkelaars om de groeiende vraag naar zakelijke oplossingen aan te pakken. Dit is een zeer spannende tijd voor ontwikkelaars die met AR aan de slag gaan.”
Vuforia 6 is beschikbaar op http://developer.vuforia.com/. Ondersteuning voor Vuforia Engine op HoloLens is beschikbaar als een openbaar Early Access Program tot de verwachte commerciële release dit najaar.