Ubisoft zet AI in om softwarefouten terug te dringen

Kunstmatige intelligentie (bron: Pixabay / GDJ)

Gameontwikkelaar Ubisoft zet kunstmatige intelligentie (AI) in om fouten in softwarecode proactief op te sporen, nog voordat ontwikkelaars deze fouten daadwerkelijk maken. De tool heet Commit Assistant.

Commit Assistant is door Ubisoft op zijn jaarlijkse developers conferentie in het Canadese Montreal geïntroduceerd, meldt Wired. De AI is door de gameontwikkelaar getraind door deze tien jaar aan code van Ubisoft software te laten analyseren en te laten zoeken naar zowel veelvoorkomende softwarefouten als de wijze waarop deze fouten zijn gecorrigeerd. Deze data stelt Commit Assistant in staat te voorspellen wanneer ontwikkelaars mogelijk dezelfde fout gaan maken, zodat ontwikkelaars hiervoor kunnen worden gewaarschuwd en de fout direct kan worden gecorrigeerd.

Ontwikkelkosten terugdringen

Met behulp van Commit Assistant hoopt Ubisoft de tijd die nodig is om bugs in de broncode van nieuwe games te corrigeren fors te reduceren. Yves Jacquier, hoofd van de R&D-afdeling van Ubisoft, geeft aan dat het verhelpen van bugs tot 70% van de totale ontwikkelkosten met zich mee kan brengen. Door dit proces door AI te laten uitvoeren en bugs eerder op te sporen kan dan ook fors op de ontwikkelkosten worden bespaard.

Jacquier benadrukte op de conferentie dat het ontwikkelen van een dergelijke AI echter geen sinecure is. “Je hebt een enorme hoeveelheid data nodig, maar ook veel rekenkracht om deze data te analyseren en wiskundige modellen toe te passen”, zei Jacquier volgens Wired. “Dit stelt de AI in staat een voorspelling te maken die dusdanig nauwkeurig is dat de ontwikkelaar de aanbeveling vertrouwd.”

Impact is vooralsnog onduidelijk

Ubisoft experimenteert sinds kort met Commit Assistant. Het is dan vooralsnog dan ook niet duidelijke welke besparing op de ontwikkelkosten het inzetten van de AI tool in de praktijk oplevert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *