Hoe UEFA Euro 2024 voetbalwedstrijden het internetverkeer beïnvloeden

25 juni 2024

Voetbal wordt beschouwd als de populairste sport ter wereld, met zo’n 3,5 miljard fans. Het UEFA Euro 2024 voetbaltoernooi begon op 14 juni en loopt nog tot 14 juli. Maar hoeveel invloed heeft dit toernooi op het internetverkeer in de landen waarvan de nationale teams spelen? Dat is wat Cloudflare onderzocht, via haar datacenters in 320 steden in de wereld. Ze ontdekten dat het verkeer gemiddeld met 6% daalde tijdens wedstrijden in de Europese landen, waarvan de nationale teams aan het toernooi deelnamen.

In het verleden was te zien hoe internetverkeer en HTTP-verzoeken worden beïnvloed door belangrijke gebeurtenissen zoals totale zonsverduisteringen, de Super Bowl en verkiezingen. Voetbalwedstrijden zijn natuurlijk anders dan verkiezingen. Gerelateerde trends doen zich echter ook voor wanneer grote teams of nationale ploegen wedstrijden spelen die veel menselijke aandacht trekken. Als een wedstrijd op een nationale tv-zender wordt uitgezonden, daalt het internetverkeer meestal. De aandacht van mensen gaat dan meer uit naar het tv-toestel met het ‘oude’ uitzendsignaal, voor wedstrijden waarvoor geen betaald abonnement nodig is. Dat is de meest voorkomende situatie als de nationale teams in Europa spelen.

Dalingen Internetverkeer

Nederland, Turkije, België, Kroatië, Slowakije, Servië en gastland Duitsland waren de landen waar hun nationale teamwedstrijden een aanzienlijke impact hadden op het Internetverkeer, met een daling van minstens 12% in vergelijking met vorige week. Onderstaande kaart en bijbehorende lijst maken de impact van de eerste speelronde van alle teams in alle zes groepen inzichtelijk, die eindigde op 19 juni 2024.

Hier is de volledige lijst, die meer details geeft dan de kaart hierboven, en die elk land toont en de procentuele afname (of toename) van het verkeer in vergelijking met de week ervoor op het moment dat de wedstrijden van het nationale team van die landen plaatsvonden.

LandDaling/stijging  internetverkeerSpeldag/-uur (UTC)Tegenstander
Nederland-18%16 juni, 13:00 uurPolen
Kalkoen-16%18 juni, 16:00 uurGeorgië
België-15%17 juni, 16:00 uurSlowakije
Kroatië-14%15 juni, 16:00 uurSpanje
Slowakije-14%17 juni, 16:00 uurBelgië
Servië-13%16 juni, 19:00 uurEngeland
Duitsland-12%14 juni, 19:00 uurSchotland
Denemarken-10%16 juni, 16:00 uurSlovenië
Slovenië-10%16 juni, 16:00 uurDenemarken
Zwitserland-9%15 juni, 13:00 uurHongarije
Engeland-8%16 juni, 19:00 uurServië
Georgië-8%18 juni, 16:00 uurKalkoen
Oostenrijk-7%17 juni, 19:00 uurFrankrijk
Hongarije-7%15 juni, 13:00 uurZwitserland
Spanje-7%15 juni, 16:00 uurKroatië
Frankrijk-6%17 juni, 19:00 uurOostenrijk
Schotland-6%14 juni, 19:00 uurDuitsland
Portugal-6%18 juni, 19:00 uurTsjechië
Italië-3%15 juni, 19:00 uurAlbanië
Tsjechië-3%18 juni, 19:00 uurPortugal
Oekraïne9%17 juni, 13:00 uurRoemenië
Polen12%16 juni, 13:00 uurNederland
Roemenië16%17 juni, 13:00 uurOekraïne
Albanië25%15 juni, 19:00 uurItalië

Albanië, Roemenië, Polen, Oekraïne en Slovenië waren de enige landen met een toename in HTTP-verzoeken tijdens de eerste speelronde. Cloudflare merkte tevens dat als we naar de landgerelateerde HTTP-data rond wedstrijden kijken, de sociale-mediadiensten vaak omhoog gaan tijdens de rust en voor en na de wedstrijden van het nationale team. Zoals verwacht neemt het verkeer naar websites in categorieën als AI-chatbots, e-commerce, productiviteitstools en zakelijke en financiële diensten tijdens de wedstrijden van Euro 2024 vaak af.

Eerste wedstrijd: Duitsland-Schotland

Op 14 juni 2024 begon het EK 2024 in Duitsland. Hoe werd het internetverkeer in dat land beïnvloed? Tijdens de openingsceremonie om 18.45 UTC (20.45 lokale tijd) daalde het internetverkeer met 11% ten opzichte van de week ervoor en 12% bij het begin van de eerste wedstrijd tussen Duitsland en Schotland. Het verkeer herstelde zich tijdens de rust kort tot slechts 4% onder het niveau van de week ervoor, maar daalde in de tweede helft weer tot 11% vergeleken met de week ervoor. Om 00:00 UTC (02:00 lokale tijd) daalde het internetverkeer zelfs 19% versus de week ervoor, tijdens een feestavond voor Duitse fans.

Het aanvalsperspectief

Tijdens de eerste UEFA Euro 2024-week heeft Cloudflare ook cyberaanvallen in Duitsland waargenomen. Deze omvatten DDoS-aanvallen ( Distributed Denial of Service ) op de applicatielaag gericht op diverse websites, zoals een vertaaltool, een tool voor dataprotectie, een zoekmachine en een website van een lokale overheid. De belangrijkste DDoS-aanval vond plaats op 15 juni 2024, de dag nadat de wedstrijd begon, en was gericht op de vertaaltool. Deze aanval bereikte om 23.00 uur UTC een piek van 105 miljoen websiteverzoeken per uur en duurde ongeveer twee uur met twee duidelijke pieken.

Als we de aanval op de vertaaltool nader bekijken, piekte deze op 1,74 miljoen verzoeken per seconde (rps) om 23:40 UTC, na een initiële piek van 147.000 rps om 21:04 UTC.

Conclusie

Voetbal is heel belangrijk voor Europeanen. Deze sport zorgt ervoor dat het landelijke internetverkeer afneemt als fans hun team steunen in een UEFA Euro 2024-wedstrijd die op de nationale televisie wordt uitgezonden. Ondanks de populariteit van onlinediensten, zoals apps voor livescores, sportnieuwssites die elke minuut van elke wedstrijd bijhouden, en gokdiensten met nieuwe visuele hulpmiddelen en statistieken, leidt een wedstrijd van het nationale team de aandacht flink af van het internet.

Cloudflare blijft de internettrends voor UEFA Euro 2024 gedurende het gehele toernooi volgen. Op basis van een enquête die op X is gehouden, zal het bedrijf de komende weken regelmatig updates publiceren over de wedstrijden en hun impact op landen waarvan de nationale teams die dag spelen.

redactie@belgiumcloud

redactie@belgiumcloud

Persberichten, blogs en andere content kunt u mailen naar robbert@belgiumcloud.com

Pin It on Pinterest

Share This