WiFi-gebruik tijdens Super Bowl LIV voor zevende jaar op rij gestegen

20 februari 2020

De Amerikaanse Super Bowl, die dit jaar plaatsvond op 2 februari, onderstreept hoe groot de aanwezigheid van technologie vandaag de dag is in sport. Tijdens Super Bowl LIV in het Hard Rock Stadium in Miami werd een recordhoeveelheid van 26,42 terabyte aan data verstuurd. Hoewel de wedstrijd dit jaar in een kleiner stadion werd gehouden, met bijna 10.000 minder aanwezige fans, is dat een stijging van 9,9 procent ten opzichte van de wedstrijd van vorig jaar. Extreme Networks, de officiële leverancier van WiFi-oplossingen voor de NFL en Super Bowl LIV, verzorgde de volledige WiFi-infrastructuur voor het event en analyseerde de stijging in betrokkenheid van fans en trends in gebruikersgedrag gedurende de wedstrijd. Instagram bleek de grote drijfveer achter het WiFi-gebruik. Daarnaast verbruikte elke gebruiker gemiddeld 595,6 megabyte aan data – een stijging van 21 procent ten opzichte van Super Bowl LIII.

De National Football League (NFL) gaat aan kop in de digitale sportwereld en investeert volop in stadioninfrastructuur (inclusief 5G- en geavanceerde WiFi-oplossingen) om zijn steeds meer op mobile gerichte, verbonden fans te ondersteunen. Sinds de aankondiging van de samenwerking met de NFL in 2014 heeft Extreme zijn edge-oplossingen, inclusief ExtremeWireless-accesspoints en/of ExtremeAnalytics-software, geïmplementeerd in 24 NFL-stadia. Daarmee ondersteunt het 25 teams in het verbeteren van stadion-WiFi en het creëren van een next-generation stadionervaring voor fans. De NFL vroeg Extreme de laatste zeven Super Bowls om data en analytics te leveren. Ook tijdens de Super Bowl van volgend jaar, op 7 februari 2021, zal Extreme de NFL weer ondersteunen.

Super Bowl LIV in cijfers:

  • Verstuurde data: 26,42 TB

       o Voor de kick-off: 11,1 TB

       o Na de kick-off: 15,32 TB

  • Netwerkpieken

       o Piek aantal gebruikers tegelijkertijd: 24.837 (voor de wedstrijd)

       o Piek netwerkgebruik: 10,4 Gbps (voor de wedstrijd)

  • Aanwezige fans: 62.417
  • Fanbetrokkenheid

       o Aantal gebruikers: 44.358

       o Engagement rate: 71 procent

       o Gemiddeld verbruik per apparaat: 595,6 MB

  • Populairste apps

       o Populairste streaming apps

  • iTunes
  • Apple Streaming
  • YouTube
  • Spotify              
  • Netflix

       o Populairste social apps

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Snapchat
  • Bitmoji

       o Populairste sport-apps

  • ESPN
  • NFL
  • NFL OnePass
  • CBS Sports
  • ESPN Go

Deze inzichten, geleverd door ExtremeAnalytics, bieden meer inzicht in de netwerkperformance, maar ook in welke apps op het WiFi-netwerk draaien en de reactietijd van elke app. Met deze informatie kan het IT-team van het stadion zorgen voor een betrouwbare WiFi-verbinding en problemen proactief oplossen. Op deze manier blijven fans voortdurend verbonden met social media en gameday-apps, hebben ze toegang tot mobiele ticketverkoop, kunnen ze vanaf hun stoel eten en drinken bestellen en gebruikmaken van geavanceerde applicaties, zoals virtual reality.

John Brams, Director, Hospitality, Sports and Entertainment, Extreme Networks: “Dit is het zevende jaar op rij dat we voorzien in data en analytics voor de Super Bowl en weer zien we het WiFi-gebruik toenemen. Uit deze data blijkt wel dat de onverzadigbare data-eisen van de fans niet eenmalig zijn, maar onderdeel van een langetermijntrend. Daarnaast omarmen steeds meer NFL-teams Wi-Fi 6 en kunnen stadia in de toekomst op nog grotere schaal voorzien in meeslepende, geavanceerde ervaringen voor fans. Daarmee verstevigt de NFL zijn positie als technologiepionier.”

Aaron Amendolia, Vice President of Information Technology Services, The National Football League: “De Super Bowl is voor de NFL de belangrijkste dag van het jaar. Er is een groot aantal innovatieve technologiepartners nodig om de dag te laten slagen. Extreme levert al jaren de infographic van Extreme’s zevende jaarlijkse Super Bowl toonaangevende technologie en expertise die ons helpen de best mogelijke gameday neer te zetten. Naast WiFi-connectiviteit biedt de analytics-software van Extreme fijnmazige inzichten die we kunnen gebruiken om de stadionervaring realtime te optimaliseren. De data omtrent het digitale gedrag van fans draagt daarnaast bij aan onze langetermijnstrategie en helpt ons beslissen waarin we moeten investeren om de ervaring voor fans te blijven verbeteren.”

Robbert Hoeffnagel

Robbert Hoeffnagel

Editor @ Belgium Cloud

Pin It on Pinterest

Share This